De Kempen heeft potentieel. Niet enkel op gebied van natuur en toerisme, maar ook op vlak van industrie, innovatie, werkgelegenheid en - soms helaas - bescheidenheid.

Met dit gegeven in het achterhoofd werkte het Geelse communicatiebureau Go4it media group, samen met uitgeverij Inspirio, een nieuw concept uit dat de Kempense bedrijvigheid op de voorgrond plaatst.

Onbekend is onbemind en dat geldt ook voor bedrijven en KMO’s. “Extern communiceren vanuit een middelgroot tot groot bedrijf is niet voor de and liggend.

Van heel wat industriële en chemische bedrijven weten passanten en omwonenden slechts zelden wat er geproduceerd wordt en hoe het er aan toe gaat”, weet Roel Biesemans van Go4it.

“Heel wat mensen hebben daardoor geen binding met de bedrijven in de omgeving. Deze onwetendheid leidt vaak tot misvattingen en vooroordelen. Dit werkt in het nadeel van de bedrijven, bijvoorbeeld bij de zoektocht naar werknemers. Vooral chemische bedrijven hebben onterecht te kampen met een negatief imago.”

 Oxygen : lancering najaar 2011
“Je staat versteld wat in onze regio ontwikkeld en geproduceerd wordt en hoe men omgaat met de mobiliteits-, energie- en milieuproblematiek”, legt Hans Claesen uit.

“Met Oxygen, een magazine dat zal verschijnen in het najaar, willen we een klankbord bieden aan chemische en industriële bedrijven uit de regio. Naast onder meer artikels over innovaties in de Kempen bieden we een platform waarop Kempense bedrijven zich kunnen voorstellen. Concreet gaat het over boeiende bedrijfsreportages die ondersteund worden met de juiste beelden.”

“We willen enerzijds omwonenden informeren over hoe het er aan toe gaat bij hun industriële buur”, zegt Roel Biesemans. “Anderzijds richten we ons tot werkzoekenden en studenten, die ook in de Kempen terechtkunnen voor een boeiende baan en studierichting. Zo wordt er aandacht besteed aan de opleidingsmogelijkheden en doorstroom naar de arbeidsmarkt in onze regio.”

150.000 brievenbussen in de Kempen
Het magazine Oxygen zal dit najaar door de post bedeeld worden in 150.000 brievenbussen in elke stad en gemeente van de Antwerpse Kempen.

Daarnaast wordt alle inhoud online weergegeven op de website www.oxygenmagazine.be. “Op die manier bereiken we een zeer groot percentage van de Kempenaars, zowel offline als online,” verduidelijkt Roel Biesemans. “Aan de kwaliteit van de opmaak, de redactionele invulling en het drukwerk wordt veel aandacht besteed om de effectiviteit te verhogen.”

Kijk  hier voor preview en contact Oxygen

Op de foto : de Oxygen-initiatiefnemers Roel Biesemans (links) en Hans Claesen.